۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

تخم مرغ غیر منتظره

پارادوکس تخم مرغ غیر منتظره
فرض کنید که ۱۰ جعبه (که از ۱ تا ۱۰ شماره گذاری شده اند) در جلوی شما گذاشته شده باشد.وقتی که شما صورت خود را برمی گردانید ، رفیقتان یک عدد تخم مرغ در یکی از آن ها می گذارد و سر را مجدداً بر میگردانید.
رفیقتان به شما می‌گوید : "تک تک جعبه‌ها را به ترتیب شماره باز کنید ، قول می دهم که در داخل یکی از آن ها یک تخم مرغ غیر منتظره خواهید یافت."
واضح است که او تخم مرغ را در جعبهٔ دهم نمی گذارد.زیرا پس از آن که شما ۹ جعبهٔ اولی را باز کردید و آن ها را خالی یافتید ، قبل از باز کردن جعبهٔ دهم ، وجود تخم مرغ را در آن (که تنها جعبهٔ باقی مانده است) پیشگویی می کنید و نتیجهٔ آن نقض گفتهٔ رفیقتان است.پس جعبهٔ دهم از میدان عملیات خارج می‌شود. حال ببینیم که اگر دوست شما حماقت نشان دهد و تخم مرغ را در جعبهٔ نهم بگذارد چه می‌شود.شما هشت جعبهٔ اولی را خالی می بینید و فقط جعبهٔ نهم و دهم باقی می ماند.طبق دلایل قبل در جعبهٔ دهم نمی‌تواند باشد ، پس شما آن را با اطمینان کامل در جعبهٔ نهم پیش بینی می کنید.بنابراین جعبهٔ نهم از میدان خارج می‌شود. جعبه‌های 8و7و6و5و4و3و2و1نیز وجود ندارد پس با اطمینان کامل پیش بینی می کنید که تمام جعبه‌ ها خالی است و شروع به باز کردن یک یک آن ها می کنید تا حرف رفیقتان را بی اعتبار کنید ولی ناگاه در جعبهٔ جهارم چیزی نظر شما را جلب می‌کند . رفیقتان با خونسردی جواب می‌دهد تخم مرغ غیر منتظره و با همهٔ این دلایل و زحمات ، حرف رفیقتان درست در می‌آید ، یعنی دلایل شما را باطل و نادرست جلوه می‌دهد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر